Home / Enarmede tyveknægte

Enarmet tyveknægt - ordets sjove oprindelse

De enarmede tyveknægte er den gamle danske betegnelse for det man idag ville kalde en spillemaskine, en spilleautomat eller det mere engelsk-inspirerede; en slot.enarmede tyveknægte Ordet enarmet kommer sig af at maskinen som den så ud i gamle dage var en stor kasse lavet af træ, metal og glas som var konstrueret med en stålårm i venstre side. I den skulle spillerne rykke for at igangsætte tromlerne med de mange gevinstsymboler. Man kunne, med lidt fantasi, forestille sig at man faktisk stod foran en enarmet maskine i og med at maskinen var af menneskestørrelse og at den ene arm på en eller anden måde kunne minde lidt om en robot-agtig menneskearm. At spillemaskinen så også ligefrem skulle få den liden ønskværdige betegnelse ‘tyveknægt’ kommer sig selvfølgelig af at man i gamle dage som idag sagtens hænde at spille sig fattig på de mange maskiner. Så alt i alt var mødet med en spillemaskine ofte som at støde på en enarmet tyveknægt, der efter en rum tid ville efterlade dig tomhændet. Det er ikke kun i Danmark at man har haft trangen til at give maskinen dette øgenavn. I USA fik den ret hurtigt øgenavnet one-armed bandit, som ligger tæt op af den danske forståelse af ordet.

[lptw_recentposts layout="basic" post_type="post" link_target="self" fluid_images="true" space_hor="10" space_ver="10" columns="2" order="DESC" orderby="date" posts_per_page="10" post_offset="0" reverse_post_order="false" exclude_current_post="false" thumbnail_size="medium" color_scheme="dark" override_colors="false" background_color="#4CAF50" text_color="#ffffff" show_date_before_title="true" show_date="true" show_time="true" show_time_before="true" show_subtitle="true" date_format="d.m.Y" time_format="H:i" no_thumbnails="show"]

Enarmet tyveknægt - historien om manden bag fænomenet, som lagde grundstenen til den moderne enarmede tyveknægt

Den tidligste historie vedrørende den enarmede tyveknægt daterer sig tilbage til slutningen af 1800 tallet, nærmere bestemt 1887 i San Francisco, USA. Manden bag den første maskine var amerikanske Charles Fey, der revolutionerede industrien med en maskine, der kunne vindes penge på. Inden Feys enarmede tyveknægt var der kun skabt maskiner hvorpå man kunne vinde tobak og alkohol, men Fey var den første til at indføre pengespillet i form af sin enarmede tyveknægt, der, da den stod helt færdig, fik navnet Bell Automaten. Feys enarmade tyveknægt havde tre tromler og ialt 10 gevinstsymboler. Gevinstsymbolerne mindede meget om dem man kunne opleve helt frem til den moderne spilleverdens maskiner med hestesko, spar, ruder, hjerter og klokker. Klokkerne var de mest lukrative gevinstsymboler at vinde på eftersom tre af slagsen ville udløste en jackpot. Man kunne vinde på i alt 1000 forskellige kombinationer på Feys enarmede tyveknægt, og den maksimale gevinst var på i alt 750 mønter.

Videreudviklingen af Feys enarmede tyveknægt

Godt 20 år efter Charles Feys første prototype på den enarmede tyveknægt blev Fey kontaktet af den store entrepenør Herbert Mills. Sammen forfinede de konceptet hos Feys første enarmede tyveknægt og opgraderede den til nu at rumme hele 20 gevinstsymboler på hvert hjul. Man øgede dermed volumen på maskinerne og samtidig antallet af vinderkombinationer. Udover det skabte man en lille svanehals af metal hvori man kunne droppe sin spillemønt i for at få kredit på maskinen. Den nye og mere facetterede enarmede tyveknægt fik navnet Operatør Bell og blev kort efter masseproduceret i næsten 30.000 eksemplarer. Det var ikke småting at producere en sådan enarmet tyveknægt, for hver maskine havde en kampvægt på næsten 100 kg. Ikke desto mindre blev de hurtigt en succes, da forlystelsesparker og tivolier rundt om i verden hurtigt fik interesse for det nye underholdende fænomen.

Den enarmede tyveknægts indtog i Las Vegas

Den øgede interesse for de enarmede tyveknægte overalt i Europa og USA nåede selvfølgelig også de første spillepionerer i Las Vegas. Her tog den famøse gangster og selve Las Vegas fader, Bugsy Siegel, den enarmede tyveknægt til sig og installerede dem i sit nye casino i byen. Som udgangspunkt skulle den enarmede tyveknægt ikke være noget tilløbsstykke, nærmest tværtimod. Man installerede de enarmede tyveknægte som et blikfang for kvindelige casino-gængere, især for konerne og kæresterne til de mandlige besøgende, således at de dermed ikke ville blive forstyrret i deres vigtige foretagender på roulette og kortspilsbordene. Til at begynde med var den enarmede tyveknægt altså mest en kvindelig afledningsmanøvre mere end noget andet, men det skulle selvfølgelig hurtigt ændre sig.

Enarmede tyveknægte i Danmark

Det var selvfølgelig ikke kun i det store udland at de enarmede tyveknægte tog folket med storm. Også herhjemme blev det en yndet spillemaskine. I blandt andet Tivoli i København blomstrede hele spillehaller op hvor den ene enarmede tyveknægt efter den anden stod linet up side om side på flere rækker. På samme måde dukkede enarmede tyveknægte og deciderede spillehaller op i andre Tivolier rundt om i Danmark på lige fod med forlystelsesparker som Bakken og byfester rundt om i landet. Spillehallerne var næsten en institution i sig selv. Det var tiden før det globale rygeforbud, så der blev pulset løs i de store haller. I et afsides hjørne af hallen sad der ofte en spillehals-vekseler i en lille boks bag en glasrude, som havde til opgave at veksle kontanter til spillemønter. Uanset summen af spillemønter fik man spillemønterne udleveret i en bakke eller kurv, som man så kunne bringe hen til den enarmede tyveknægt man nu havde udset sig at skulle spille på. Som nævnt tidligere skulle mønten smides i en lille stål-svanehals, og med dette havde man kredit nok til at tage et ryk i den enarmede tyveknægts stålarm. Havde man heldet med sig kunne man vinde alt fra små til ret store præmier, alle udbetalt i form af spillemønter, som så ville rasle ud i en lille stålkumme nederst på den enarmede tyveknægt. Alene lyden af mønter der blev kastet i svanehalsen og klirrende mønter i gevinstkummen var det konstante lydbillede i Tivolis spillehaller, stærkt efterfulgt af en massiv tobaksdunst.

Den klassiske enarmede tyveknægts opbygning og gevinstsymboler

Efter Feys førsteudgave af den enarmede tyveknægt og efter videreudviklingen 20 år efter sammen med Herbert Mills begyndte den enarmede tyveknægt mere eller mindre at antage den grundform, som den skulle vise sig at have de næste 70 år. Den klassiske enarmede tyveknægt havde tre tromler og kun en eneste betalingslinje - den midterste vandrette linje på tromlerne. Gevinstsymbolerne bestod af kirsebær (som var den absolut laveste gevinst), appelsiner, blommer, klokker, barer (som var maskinens absolut bedst betalende gevinstsymbol). Et kirsebær gav gav to mønter mens tre barer længe kunne svinge sig op på en gevinst på i alt 200 mønter. Eftersom der på ingen måde var nogen digitale features i den klassiske enarmede tyveknægt, så var der ikke nogen mulighed for eksempelvis at lave et lyn spin eller at stoppe tromlerne hurtigt. Man måtte tålmodigt vente på at de tre tromler blev sendt automatisk til stop en efter en. Det var på mange måder en mere fysisk oplevelse end det idag er at spille på de moderne enarmede tyveknægte. Dengang skulle man som bruger aktivt sætte gang i maskinen hver gang tromlerne skulle spinne, og der var ikke tale om en kreditoverførsel i form af dankort, men slet og ret en fysisk indkastning af mønter for hvert spin, der skulle sættes igang. Udover det var lydene også en del af oplevelsen. Når man trak i den enarmede tyveknægts stålarm kunne man næsten høre tandhjulet dreje, og lyden af tromlernes bratte opbremsning var en oplevelse i sig selv. Den største og mest glædesgivende oplevelse på lydsiden var de klirrende mønters larm i stålkummen nederst på maskinen, når man endelig havde ramt den store gevinst i form af tre barer.

Den moderne enarmede tyveknægts indtog

Idag er det en sjældenhed at man støder på de gamle fysiske enarmede tyveknægte. I hvert fald dem med stålarm og gamle tromler. Alt er i den grad ændret i kraft med internettets entré i den moderne verden op igennem 90erne og det nye årtusinde. Med internettet åbnede der sig helt nye muligheder for spillebranchen og især for casinoerne og herunder især for de enarmede tyveknægte. Med opblomstringen af online casinoer, så de første online enarmede tyveknægte også dagens lys. Glas, metal og træ blev skiftet ud med data, digitale tal, grafik og pixels. Og selve navnet enarmet tyveknægt gled dermed også langsomt ud af ordforrådet og ind kom istedet navne som spilleautomater, spillemaskiner og slots. De gamle klassiske gevinstsymboler som kirsebær, klokker og barer var nu pludselig en saga blot, og spillemaskinerne blev nu prydet med et utal af nye anderledes symboler. Spillemaskinerne skulle nu ikke blot fungere som en gevinst-maskine, det skulle også være en visuel oplevelse, og selve maskinen måtte også gerne fortælle en historie, eller være bygget op om et unikt tema, som kunne gå igen på tromlerne. Alene tromlerne ændrede karakter og blev i flere tilfælde øget til fire og fem, mens den gamle centrale gevinstlinje eksploderede til atomer og gav plads til maskiner med alt fra tre til 50 gevinstlinjer. Man skulle ikke længere kun nøjes med at kunne vinde på en eneste gevinstlinje midterst på maskinen, nu åbnede der sig en mulighed for at kunne vinde på alle tænkelige udfald i form af gevinstlinjer der gik på kryds og tværs, fra hjørne til hjørne og i alverdens zig-zaggede formationer. Selve indsatsmulighederne blev også ændret radikalt. Man fik nu muligheden for at skrue gevaldigt op for maksimum indsatsen pr spin, og man skulle ikke længere hælde adskillige mønter igennem svanehalsen. Man kunne nu nøjes med at overføre en sum penge fra sit dankort til sin spillekonto på nettet og således have en seriøs kredit klar fra start på den enarmede tyveknægt. Udover det udbyggede man med de digitale online spillemaskiner hele jackpot systemet således at man nu kunne vælge maskiner med indbygget jackpot og yderligere andre maskiner, som var koblet op til en progressiv jackpot i et netværk med andre af casinoets spillemaskiner. Således fik man derigennem skruet gevaldigt op for gevinstsummen, da de pågældende jackpots voksede støt sålænge de ikke blev ramt.

En mega industri for kreative spiludviklere

Meget vand er løbet igennem den enarmede tyveknægts å siden Fey og Mills masseproducerede den første seriøse enarmede tyveknægt. Idag er maskinen en online kreation, og der er flere store internationale firmaer, som byder ind med kreationer hele tiden. Alene det at skabe og producere en moderne online spillemaskine er blevet en mega industri med seriøse pengesummer involveret. Der produceres med en uhørt kreativitet og fantasi i dag, og det er efterhånden blevet prestige at producere store enarmede tyveknægte til de mange online casinoer. Der er mange om buddet men der er dog en lille håndfuld af spiludviklere som har lykkedes med nogle af markedets absolut største og mest underholdende maskiner. De vigtigste moderne spiludviklere af online enarmede tyveknægte idag er:

Netentertainment eller Netent som firmaet også kaldes i folkemunde. Netent er svensk, og er pt en af de stærkeste brands på markedet. Man startede selskabet op ved årtusindeskiftet og man er steget støt i graderne igennem alle årene. Netents største og mest populære enarmede tyveknægt, eller spillemaskiner om man vil, er 3D spillemaskinen Gonzo’s Quest, som på billedsiden men også i sin narrative form slår alle med sin kreativitet og fantasi. Det er en spillemaskine man nærmest kan sidde og kigge på uden overhovedet at spille. Og det er meget sigende for de største og bedste spillemaskiner lige nu. De er så visuelt smukke at de i sig selv, alene for sit grafiske ydre, er et besøg værd. En anden af Netents store kreationer er det vildt populære Starburst. Her er der knapt så meget historie som i Gonzo’s Quest, men den er simpel og enkel og samtidig spækket med smukke vilde farver. Det er en spillemaskine, der lokker med sin enkelthed, men som samtidig har en stor volume i indsatser og ekstremt store gevinstmuligheder på tromlerne.

Play’n Go er en anden af de store spiludviklere på markedet idag. Play’n Go står blandt andet bag den utroligt populære spillemaskine Grim Muerto. En forholdsvis ny spillemaskine, som tager et komisk afsæt i den mexicanske kultur. En tematik der lige nu er ret populær hos både spillerne og spiludviklerne. Play’n Go står også bag den, for danskerne, sjove Hugo-spillemaskine, som er bygget op over den gamle animerede skærmtrold som huserede i TV2s underholdningsprogram Eleva2ren i 90erne. Hugo-spillet var her det komiske spilleindslag i debat- og underholdningsprogrammet. Seerne kunne ringe ind og spille Hugo-spillet ved at styre Hugo afsted på skærmen ved hjælp af sine telefontaster. Hugo kan af naturlige årsager mest af alt nydes på de online casinoer som henvender sig til det danske marked. Play’n Go har også haft held med at skabe to populære adventure-spillemaskiner, som falder direkte i tråd med hypen omkring adventure-genren idag i den moderne verden. Her skiller Viking Runecraft og Aztec Warrior Princess sig ud som to vellykkede og succesfulde spillemaskiner.

Microgaming er en tredje af de store succesfulde spiludviklere. Hos Microgaming har man næsten gjort det til sit speciale at udvikle spillemaskiner, som tager afsæt i film eller TV-serie produktioner. Man har skabt en super populær spillemaskine der er bygget op om den endnu mere populære kult TV-serie Game of Thrones. Hvis man er vild med serien bliver man også vild med spillemaskinen af samme navn. Hele tematikken fra serien pryder tromlerne og gevinstsymbolerne på denne spillemaskine. På samme måde er Microgamings spillemaskine Terminator gået lige ind i de filmelskende spillemaskine-brugeres hjerter. Denne spillemaskine er selvfølgelig bygget op om filmen af samme navn med den gamle action helt Arnold Schwarznegger i hovedrollen. Helt i samme tråd har Microgaming skabt spillemaskinen Bridesmaids, som er bygget op over komedien af samme navn, præcist som det også er tilfældet med spillemaskinen Jurassic Park, der tager afsæt i Steven Spielbergs gamle eventyr-film om dinosaurer.

Herhjemme er der også god grund til at være stolt over udviklingen af den moderne enarmede tyveknægt, for vi har også et spirende spiludvikler firma, som langsomt bevæger sig ind på den internationale spillemaskine-scene. Magnet Gaming er navnet på en af vores mest kreative spiludviklere. Magnet Gaming har base i Aalborg og er delvist skabt af entrepenøren Mads Peter Veiby som blandt andet har haft stor succes med at skabe online casinoet Spilnu. Magnet Gaming står blandt andet bag den super kreative og grafisk flotte spillemaskine Inspector, som er bygget op over et klassisk detektiv tema, der leder tankerne hen på dels Sherlock Holmes, dels den lyserøde panter og med et stænk af uhygge der leder tankerne hen på Jack The Rippers tid i London. Regnvåde brosten og smalle gyder er scenen for denne super flotte spillemaskine, med fede feature og hele tre bonus spil. Det er netop en af Magnet Gamings kæpheste, at man har villet producere spillemaskiner med ikke bare en men flere bonusrunder implementeret. Samme fine bonus muligheder finder man i mange andre af Magnet Gamins kreationer. Heriblandt den visuelt flotte og meget kreative spillemaskine Auction Day, samt den populære spillemaskine Safari, hvor scenen er sat på den afrikanske savanne. Lige så populær og fantasifuld er Magnet Gamings spillemaskine Fish Tank. Her spinner tromlerne på bunden af noget der ligner havet eller et akvarium til forveksling, og her er de klassiske gevinstsymboler krydret med forskellige fiskearter. I Fish Tank er der både masser af free spins at hente såvel som underfundige bonus spil. Der er pillet ved alle detaljer i Fish Tank, præcist som det er tilfældet i alt hvad Magnet Gaming har haft fingrene i. Magnet Gaming er en stolt dansk viderebringer af den gamle enarmede tyveknægt-arv.